3 základné vecí, ktoré je potrebné urobiť čím skôr vo verejnej správe v cestnej doprave

Autor: Jaroslav Kolibík | 9.3.2016 o 11:02 | Karma článku: 2,11 | Prečítané:  123x

V zákone o cestnej doprave boli schválené v roku 2012 viaceré zmeny. Postupy orgánov verejnej správy a informovanosť občanov majú „značné kvalitatívne rezervy“, ktoré trvajú doteraz.

Výkon verejnej správy na Slovensku je na rôznej diskutabilnej úrovni. Ústredné orgány prerozdeľujú financie aj neefektívne, samosprávne kraje a obce tiež hospodária niekedy „zvláštne“. Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky,  mestských a obecných zastupiteľstiev, ktorí kriticky poukazujú na praktiky okolo hranice zákona a morálky sú v menšine. Aj taká je realita verejnej správy.

Verejnú správu na Slovensku v oblasti podnikania v cestnej nákladnej doprave, osobnej doprave a taxislužbe vykonávajúokresné úrady v sídlach krajov, odbory cestnej dopravy a pozemných komunikácií, ktoré vykonávajú v rôznych organizačných formách dlhodobo značné množstvo prvostupňovej agendy od roku 1996, kedy vznikli Krajské úrady v krajských mestách z okresných úradov. Odbory živnostenského podnikania v okresných mestách v súčasnosti nevydávajú žiadne povolenia na podnikanie v cestnej doprave.

V rámci občianskeho združenia, v ktorom som členom správnej rady bola schválená sekcia cestnej dopravy a pozemných komunikácií. Analyzujeme stav a pripravujeme viaceré návrhy pre skvalitnenie výkonu verejnej správy. Keď som dostal príslušné informácie, tak som bol prekvapený o stave verejnej správy a považujem za potrebné o tom napísať.

Podnikatelia v cestnej doprave  potrebujú kvalitné informácie z webových stránok, emailové a telefonické informácie alebo musia osobne vycestovať do krajských miest, aby mali presné a jednoznačné informácie, ako majú postupovať pri konaní vo vybavovaní ich rôznych žiadostí.

Pre zlepšenie výkonu verejnej správy sú okrem iných potrebné minimálne 3 veci:

1. Skvalitnenie webových stránok okresných úradov, odborov cestnej dopravy a pozemných komunikácií

Webové stránky okresných úradov na Slovensku spravuje Ministerstvo vnútra SR so základnou webovou stránkou www.minv.sk/...

Na stránkach odborov cestnej dopravy a pozemných komunikácií sú v zásade zverejnené najmä:

1. kontakty

a) vedúci odboru, meno a priezvisko vedúceho, telefón, niekedy aj mobil

b) zamestnanci odboru, meno a priezvisko

Niektoré úrady majú zamestnancov usporiadaných podľa oblasti výkonu, cestná nákladná doprava, taxislužba a iné...

...avšak sú aj okresné úrady, ktoré nemajú pri zamestnancoch uvedený popis ich činnosti, majú uvedenú funkciu radca, odborný radca, samostatný radca.

Keď chce mať občan telefonickú informáciu, musí tak telefonovať „naslepo“ , ak sa vôbec na 2. alebo 3. pokus niekomu dotelefonuje. Aj také sú skúsenosti naše a občanov.

2. formuláre na zaslanie e-mailu konkrétnej osobe - to je fajn, avšak nemáte doklad o zaslaní e-mailu, systém vám automaticky nezašle potvrdzovací e-mail,tak ako je to v podaní dopytu na www.financnasprava.sk, ktorý je podstatne kvalitnejšie spracovaný,  pre objektívne hodnotenie informačných internetových služieb verejnej správy.

3. žiadosti na vybavovanie jednotlivej agendy - väčšinou vo formáte .pdf tak, že sa nedá v počítači bežne vyplňovať tlačivo, minimálny je počet súborov vo formáte .doc alebo .rtf do ktorých sa dajú na počítači dopisovať požadované údaje, pokiaľ nemáte vyššiu verziu operačného systému s úpravou súborov .pdf.

2. Uskutočniť serióznu analýzu reálne vykonávanej agendy a potrebného počtu pracovníkov na okresných úradoch v sídlach krajov

Počet pracovníkov na vykonávanie agendy s pribúdajúcimi kompetenciami podľa viacerých zákonov si vyžaduje serióznu analýzu. V súčasnosti viacerí dopravcovia poukazujú na to, že výkon kontroly podľa zákona  o cestnej doprave je nedostatočný.

Počet spisov na pracovníka je podľa dostupných informácií vysoký. Stáva sa, že pri veľkom počet spisov na vybavenie sa niekedy nedodržiava bežná 30-dňová lehota na vybavenie. Podnikatelia o tom vedia svoje, v médiách sa tom akosi nehovorí...

Môžu byť úrady, na ktorých sa všetko vybavuje v zákonných termínoch.

Preto je potrebná analýza podľa jednotlivých úradov a prijať opatrenia.

Nielen populisticky redukovať verejnú správu na úkor kvality a občanov.

3. Realizovať elektronické prepojenie odborov dopravy a pozemných komunikácií s registrom trestov a štatistickým úradom

Tieto odbory vydávajú povolenia na podnikanie, ku ktorým je potrebné doručiť výpis z registra trestov. Napriek tomu, že túto kompetenciu majú viac ako 4 roky, nie sú elektronicky prepojené s registrom trestov, tak ako sú prepojené odbory živnostenského podnikania. Občania tak musia doručiť výpis z registra trestov v papierovej forme. Jeden okresný úrad, dva odbory, často v jednej budove rôzne postupy.

Nepochopiteľné, neospravedlniteľné...

Perlička na záver !

Podľa zákona a na webovej stránke štatistického úradu www.statistics.sk je uvedené:

„ Dňom 1. 11. 2015 nadobudol účinnosť zákon č. 272/2015 Z. z. o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorým sa významne mení postup prideľovania a oznamovania identifikačného čísla pre právnické osoby a podnikateľov.

Identifikačné číslo oznamuje právnickej osobe alebo podnikateľovi povinná osoba, ktorá o jeho pridelenie predtým požiadala štatistický úrad“ ...

Z uvedeného vyplýva, ľudovou rečou povedané, že IČO má pre podnikateľa v cestnej doprave riešiť odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií  v súčinnosti so štatistickým úradom.

Aká je realita ?

Zákon č. 272/2015 Z. z je účinný k dnešnému dňu 4 mesiace,  avšak odbory dopravy a pozemných komunikácií v sídlach krajov nie sú príslušným zariadením  vybavené !!!

Občan - začínajúci podnikateľ, alebo právnická osoba si tak musí vyriešiť v podstate „nedobrovoľne nasilu“ živnosť, aby mal pridelené IČO z odboru živnostenského podnikania a následne požiadať o vydanie povolenia na podnikanie v cestnej doprave.

Pre objektívnu informáciu, na základe telefonického rozhovoru nášho predsedu združenia so zástupcom Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, ministerstvo urgovalo riešenie podľa zákona, minulý týždeň ešte nebola informácia o termíne realizácie známa.

Toto je taký malý obraz doby vo verejnej správe na Slovensku...

Pri všetkej úcte pracovníkom, ktorí robia čo môžu, v rámci možností, ktoré majú vytvorené.

P.S.:

Po 5. marci 2016 sa tieto veci snáď budú riešiť...

...aj iné.

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Populisti získajú, euro môže skončiť. O čom rozhodli Taliani

V Rakúsku populizmus prehral, v Taliansku mu môže rezignácia premiéra pomôcť. Neúspešné referendum vystrašilo trhy.

KOMENTÁRE

Renzi dal sám sebe mat. Dostala ho aj Európa?

Taliansky výsledok je politicky nepomerne ďalekonosnejší než rakúsky.

BLOG MIROSLAVA BEBLAVÉHO

Beblavý: Porušil Lajčák pri Evke zákon? Takmer s istotou

Dôležité je, či bol porušený verejný záujem.


Už ste čítali?